Krakowskie fortyfikacje
Twierdza Kraków
 
 
Menu
   HOME
   FORTY
   CIEKAWE ARTYKUŁY
   HISTORIA FORTÓW
   GALERIA
   MAPA SERWISU
   KONTAKT
   O STRONIE
   LINKI


 

Kaverne
Steinbruch Kostrze
Erbaut 1915-16 K.u.K. Sappeur
Kompagne Nr. (Nieczytelne)
Kmdt. Obtl. R. Weiss
LT.I.D.R.L. Kazubski.

Forty i kawerny połączone były zwartym systemem dróg fortyfikacyjnych. Obecne ulice: Tyniecka, Winnicka i Skotnicka pełniły funkcję odcinka okrężnej drogi rokadowej, natomiast drogami dojazdowymi były ulice: Widłakowa i Bodzowska. Ta ostatnia na zapolu fortu tworzyła pętlę - biegła wzdłuż wewnętrznych stoków wzgórz Świętej Anny i Ławy i łączyła się z ul. Widłakową.
W miejscu, w którym wzgórze Ławy najbardziej zbliża się do Wisły, jego cypel został sztucznie przedłużony w kierunku rzeki. Na przełomie XIX i XX w. zbudowano tu przyczółek dla mostu pontonowego. Obecna ul. Rybna po przeciwnej stronie Wisły stanowiła lewobrzeżne przedłużenie drogi rokadowej.



Poaustriackie kawerny możemy odnaleźć również w innych miejcach Krakowa. Chociażby w Kosocicach, za linią fortów w zielonym jarze dostrzec można sklepione wejścia starannie wykończone kamiennym rustykowaniem. Nad wejściami znajdują się numery - I i II.
Każdy z nich posiada dobre 100 metrów długości. Drążone były metodami górniczymi, po czym starannie obudowywane ceglanymi ściankami i sklepieniami.
W jednej z kosocickich kawern zachował się "autograf" twórcy:

K.u.K.F.
KAVERNEN ANLAGE
ERBAUTED IN JAHRE 1915
v. 11 MILITARE ARBEIT ABLG.
OBLT. J. JOUZON




GALERIA



Stronghold ™ All Rights Reserved © 2013